loading...
امام علی علیه السلام
mostafa saidi بازدید : 19 یکشنبه 06 مرداد 1392 نظرات (0)

روزنامه الجزیره درعربستان در شماره 12799، مقاله ای از دکتر سلمان العوده به نام عید سعید فطر منتشر نمود که در آن ، این جمله ها آمده بود: عیدهای ملت های کافر، مربوط به امور دنیوی آنهاست ، مثلا روزی که دولتی پدید می آید، یا دولتی سقوط می کند، یا حاکمی منصوب می گردد یا پادشاهی تاجگذاری می کند، و گاهی مربوط به فصول سال است ، مانند اول بهار و نظیر آن . یهود نیز برای خود اعیادی دارند و مسیحیان نیز اعیادی دارند، و یکی از اعیاد آنان ، عید روز پنجشنبه ای است که در آن ، مائده ای از آسمان برای عیسی مسیح و حواریین او فرود آمده است ، و همچنین دیگر عیدها و شیعیان نیز اعیادی دارند، مانند عید غدیر که فکر می کنند! پیامبر (ص ) علی (ع ) را در آن روز برای خلافت نصب فرمود.

 

سلمان بن فهدالعوده از وهابیان متعصب دیرینه است که اخیراً از مواضع تند خود توبه کرده و رویکرد ملایمی به خود گرفته و در مقالات و خطبه های خود تکفیر و خشونت را نکوهش کرده است ، و چنین وانمود کرده است که از این به بعد به ترویج خشونت نمی پردازد و به وحدت کلمه کمک خواهد کرد، ولی متأسفانه در این مقاله ، عهد را شکسته و پیمان را نادیده گرفته است و به مواضع پیشین خود بازگشته و به مفهوم العودة که نام فامیل او است ، تحقق بخشیده است . نظر او را به چند نکته جلب می کنیم :

1. او می گوید: ملت های کافر، روزهایی را عید می گیرند، مانند تأسیس دولت یا سقوط آن ، ایشان با این جمله ، به اکثریت ملت و دولت عربستان اهانت کرده و آنان را کافر شمرده است ، زیرا همین دولت و ملت سال 1419 قمری را به عنوان یکصدمین سالگرد تاسیس دولت سعودی جشن گرفتند و از همه جای جهان ، شخصیت ها را به ریاض دعوت کردند و به این دولت تبریک گفتند. آیا ملک فهد که در رأس این دعوت بود و مشایخ و علمایی که در آن مراسم حضور داشتند، همه کافر بودند؟

2. می گوید: یکی از اعیاد مسیحیان ، عید پنجشنبه آخر سال است که در آن مائده آسمانی بر مسیح و حواریان نازل شده است . بسیار جای تأسف است که در ام القری ، و مرکز نزول وحی الهی ، عید گرفتن چنین روزی عید کافران شمرده می شود، در حالی که قرآن ، این عید را نتیجه دعا و درخواست حضرت مسیح از خداوند بزرگ می داند و می فرماید: قال عیسی بن مریم اللهم ربّنا انزل علینا مائدة من السماء تکون عیداً لاولنا و آخرنا و آیة منک وارزقنا و انت خیر الرازقین ، مائده / 114. عیسی فرزند مریم گفت : بارالها! پروردگارا! از آسمان خوانی برای ما فرود آورد تا عیدی برای اول و آخر ما باشد و نشانه ای از جانب تو، و ما را روزی ده که تو بهترین روزی دهندگانی .

البته مسیحیان ، هرچند از نظر قرآن ، امت کافر هستند، ولی این سبب نمی شود همه اعمال آنان ، حتی عیدی را که حضرت عیسی بن مریم برای آنان تا روز قیامت به رسمیت شناخته است ، انکار کنیم .

3. او، عید غدیر را در ردیف عیدهای کافران شمرده و عملاً یک چهارم مسلمانان را که شیعیان باشند، کافر خوانده است . با این کار، عهد و پیمان خود را شکسته است . فرض کنید عید غدیر، عید اسلامی نبوده و بدعتی بیش نباشد، ولی آیا با یک بدعت گروهی از دایره اسلام خارج شده و از امت های کافر به شمار می آیند؟!

اصولا ارزان ترین و رایج ترین کلمه در میان وهابیان ، اتهام شرک و کفر و بدعت و خروج از دین است . تو گویی ملاک شرک و توحید و کفر و ایمان در دست آنان است که خود را موحد و مومن و دیگران را مشرک و کافر بخوانند. وی اگر از تاریخچه غدیر آگاه بود، و از گفتار پیامبر در آن روز، اطلاع صحیحی داشت ، شاید این جمله را نمی گفت . حدیث غدیر را 120 صحابی و 84 تابعی و 360 عالم سنی نقل کرده اند و خداوند، در آن روز برای علی بن ابی طالب (ع ) مقام و منصبی را عطا فرمود که سرانجام پیامبر به یاران خود فرمودند: همگی برخیزید و با علی به عنوان امیر مؤمنان سلام بگویید و بیعت کنید. فرمودند: سلّموا علّی علی بامرة المؤمنین .

حتی در میان صحابه پیامبر(ص )، شیخین ، علی (ع ) را با این جمله مورد خطاب قرار دادند: بخ ّ بخ ّ لک یا اباالحسن لقد اصبحت مولای و مولای کل مؤمن و مومنة. مبارک باد! ای اباالحسن تو سرور من و سرور هر مرد و زن با ایمان شده ای !

تبریک گویی صحابه را در آن روز، شصت تن از علمای اهل سنت ، نقل کرده اند. و امام صادق (ع ) از پدران و نیاکان خود نقل کرده است که رسول خدا(ص ) فرمود: روز غدیر از بهترین اعیاد امت من است ، و آن روزی است که خدا به من فرمان داد تا برادرم علی را به عنوان پیشوای امت نصب کنم تا پس از من به وسیله او رهبری شوند و آن روزی است که خدا دین خود را تکمیل کرد و نعمت خود را بر امت من به پایان رساند و اسلام را به عنوان یک دین برای آنان برگزید.

شایسته گفتار است که طارق بن شهاب از اهل کتاب ، به عمر بن خطاب گفت : اگر آیه الیوم اکملت لکم دینکم برای ما نازل می شد، روز نزول آن را عید می گرفتیم . وی این سخن را گفت و عمربن خطاب و کسانی که در آن مجلس بودند به او اعتراض نکردند.

خوشبختانه در هر روزگاری که فشار اموی ها و عباسی ها از بین می رفت ، امت اسلامی ، آن روز را عید می گرفتند و در لابه لای تاریخ ، به این مطلب ، اشاراتی هست :

1. ابن خلکان در ترجمه المستعلی ابن المستنصر عباسی می گوید: روز عید غدیر خم روز هیجدهم ذی الحجه از سال 487 مردم با او بیعت کردند.

2. او در ترجمه المستنصر باللّه می گوید: وی در شب پنجشنبه ، در هیجدهم ذی الحجه سال 487 درگذشت ، آنگاه اضافه می کند: و آن همان شب عید غدیر خم است .

3. مسعودی پس از ذکر حدیث غدیر می نویسد: فرزندان علی و شیعیان این روز را بزرگ می شمارند.

4. ثعالبی پس از ذکر شب غدیر می گوید: این همان شبی است که در روز آن ، رسول خدا(ص ) در غدیر خم بر روی جهازهای شتر سخنرانی کرد.

در هر حال ، در روز غدیر به اتفاق امت ، حادثه مهمی اتفاق افتاده ، زیرا پیامبر خدا(ص ) در آن روز کاروان های حج را متوقف نمود و سخنان تاریخی خود را بیان کرد. آیا تجدید این خاطره که به امر خدا انجام گرفته است ، عین توحید است یا شرک ، و حفظ سنت است یا محو سنت؟! کسی نمی گوید که در روز غدیر باید فطره داد یا نماز عید را خواند، هر چه هست ، یک نوع اظهار شادمانی برای این مقام و موقعیتی است که به یکی از بزرگ ترین یاران پیامبر اعطا شد. به راستی باید گفت : اصولاً هیچ نوع معیاری برای خطیبان حرمین شریفین و نویسندگان این دو منطقه وجود ندارد و نباید هم باشد، زیرا از دم ، خمار دلارهای نفتی هستند و فکر می کنند در پیشگاه خدا حسابی نخواهند داشت ! وسیعلمون من اصحاب الصراط السوی و من اهتدی .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 231
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 90
  • باردید دیروز : 93
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 205
  • بازدید ماه : 512
  • بازدید سال : 1,348
  • بازدید کلی : 19,428